Wat kan jij als ondernemer leren van Roger Federer?

Wat kan jij als ondernemer leren van Roger Federer of juister gezegd van mijn fantasie over wat hij gedaan heeft.

Mijn fantasie: Roger had al een tijd lang geen Grand Slams meer gewonnen (laatste Grand Slam zege in 2012 Wimbledon) en het zag er niet maar uit dat hij ooit nog een Grand Slam zou kunnen winnen gezien zijn leeftijd (36 jaar). Op zijn 35e was hij al de oudste Grand Slam finalist. Hij nam het besluit een half jaar te stoppen met het spelen van toernooien. In dat half jaar ging hij zich richten op het verbeteren van zijn drie sterkste punten nl. zijn service, zijn backhand-passing en zijn volley. Het resultaat was dat hij in 2017 Wimbledon won zonder één set te verliezen en gezien zijn vorm zou het me niet verbazen als hij ook het US Open 2017 wint.

Als ondernemer win je de strijd om een potentiële klant op je sterkste punten, dus waar je in uitblinkt en waar je beter in bent dan je concurrent.

In basis zijn alle ondernemingen hetzelfde. Allemaal hebben zij producten en diensten, een strategie, een cultuur. Zie figuur 1: De 11 succesfactoren van een onderneming.

Figuur 1: de 11 succesfactoren van een onderneming.

Als ondernemer ben je verantwoordelijk om de strategie (= hoe win de strijd om de potentiële klant?) vorm en inhoud te geven. Hoe ga jij je differentiëren van de concurrentie, zodat jij de strijd om de klant wint.

Als ik kijk naar dienstverlenende organisaties zoals accountantskantoren, dan zie ik een aantal kantoren, die op social media zichtbaar maken waarin zij anders zijn dan andere kantoren en waarvan ik denk dat zij een aantrekkelijk aanbod hebben voor potentiële klanten. Enige accountantskantoren die aan de weg timmeren:

  • 216 accountants: gaan de standaard dienstverlening gratis aanbieden. Ik denk een aantrekkelijk aanbod voor veel ondernemingen, die op de accountantskosten willen besparen.

  • Accountantskantoor Spoelstra & Scherer: Value based pricing, gratis software zoals een gratis facturatie pakket en een gratis online dashboard.

  • Aurillia: Online scan software tegen vaste prijzen o.a. voor ZZPérs, eenmanszaken en VOF’s.

Het was heel lang niet nodig voor accountantskantoren om zich te onderscheiden, want de nieuwe klanten kwamen toch wel zonder daar veel inspanning voor te doen. Dat gebeurde via mond tot mond reclame. Meestal werd een individuele accountant aanbevolen en minder het kantoor.

Ik heb vorige week gekeken naar de voetbalwedstrijd Frankrijk-Nederland, die Nederland met 4-0 verloor. Op voorhand hadden wij Nederlanders nog hoop, maar als je kijkt naar de opstelling dan waren alle spelers van Frankrijk beter dan alle spelers van Nederland en dan kan je de wedstrijd niet winnen ( de 2 reservespelers van Frankrijk, die in het veld kwamen waren meer waard dan alle Nederlandse spelers bij elkaar). Je kan wel een wedstrijd winnen als drie of 4 spelers beter zijn dan de tegenstander.

In 2010 werd het Nederlands elftal nog 2e op de WK, in 2014 3e en nu in 2017 staat Oranje op de 32e plaats op de FIFA ranking (in 2011 waren we nog 1e). Wie had in 2010 voorspeld had dat het Nederlands Elftal in 2017 op de 32e plaats stond, zou voor gek verklaard zijn.

Ik heb nog nergens een valide verklaring gelezen die het verval verklaart. Wat maakt dat de concurrentie ons massaal overvleugeld heeft en wij niet weten wat en hoe ze dat gedaan hebben. Wat hebben zij anders gedaan?

Een dienstverlenende organisatie zoals een bijv. een accountantskantoor dat zich niet onderscheidt, kan hetzelfde verwachten als het Nederlands Elftal. Gedraag je als Roger Federer, onderzoek wat je sterke punten zijn en ga die verbeteren. Weet op welk speelveld je wilt concurreren en hoe je daar wilt winnen. Zonder risico? Nee.

Kom eens langs op mijn kantoor in Rotterdam. Ter voorbereiding beantwoord je mijn vragen over de 11 succesfactoren en we trekken twee uur uit om een beeld te vormen van waar en hoe je je kunt onderscheiden van de concurrentie, gegeven jouw situatie, om de strijd om de klant te winnen.

Ja, ik meld me aan voor een gratis strategie gesprek

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square

Dit is een paragraaf. Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen.

Darts Business Development BV

 

Nico de Vrij

Jan van Ghestellaan 8

3054 CH Rotterdam

Telefoon: 010-4610587

Mobiel: 06-43029853

Mail: info@dartsbusdev.nl

  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle

© 2016 Darts Business Development BV