De nummer één oorzaak van tegenvallende resultaten

Ik durf de stelling wel aan dat jouw gewoonten als ondernemer het meeste impact hebben op het resultaat van jouw onderneming. Ik ben nou toch lekker bezig: de verandering van één (slechte) gewoonte is voldoende om je winst aanzienlijk te vergroten. Is hier een valide redenering voor op te zetten?

Wat is een gewoonte?

Een gewoonte is een handeling of een manier van doen die je gewend bent uit te voeren. Je doet iets op de automatische piloot, je denkt er niet meer over na. Je neemt bijvoorbeeld elke ochtend bij het ontbijt een bak yoghurt en je leest de sportkrant.

Een paar jaar geleden kwam ik deze tekst tegen (ik weet niet meer wat de bron is), die tot nadenken stemt:

Ik vergezel u voortdurend. Ik ben uw grootse helper, maar kan ook uw zwaarste last zijn. Ik ben uw stimulans of zorg voor uw falen. Ik sta volledig onder uw besturing. De helft van alle dingen kunt u aan mij overlaten en ik zal deze snel en correct uitvoeren. Ik ben gemakkelijk te leiden. U hoeft alleen maar duidelijk en vastbesloten te zijn. Laat me precies zien hoe u het wilt en na een paar lessen doe ik het automatisch. Ik ben de helper van alle succesvolle mensen en ook van allen, die falen. Ik ben geen machine, doch werk wel met de precisie van een machine plus de intelligentie van een mens. Ik kan voor of tegen u werken, het maakt mij geen verschil. Beheers mij, train mij, wees vastbesloten met mij en ik plaats de wereld aan uw voeten. Wees gemakkelijk voor mij en ik zal u vernietigen. Wie ik ben? Mijn naam is gewoonte!

Het belang van gewoonten

Mensen zijn gewoontedieren en houden graag vast aan hun gewoonten. Gelukkig maar, want gewoonten hebben een belangrijk functie. Gewoonten geven houvast en zorgen ervoor dat we niet overprikkeld raken. We gaan dan op de automatische piloot en dat geeft een lekker gevoel. Onze hersenen zijn continu op zoek naar iets, zodat we kunnen overstappen op de automatische piloot. Volgens wetenschappers bestaat wel 95% van ons gedrag uit ‘onbewuste’ handelingen en geautomatiseerd gedrag. Dat betekent dat jouw resultaten voor het grootste deel afhankelijk zijn van de gewoonten die jij in de loop van jouw leven heb opgebouwd. Hoe jij je als ondernemer gedraagt, bepaalt in grote mate jouw resultaten. Jouw gedachten bepalen weer in grote mate hoe jij je gedraagt.

Goede en minder goede gewoonten.

Goede gewoonten geven je vrede, rust, kracht en stabiliteit. Goede gewoonten ondersteunen je in je leven. Goede gewoonten ontstaan niet ‘zomaar’. Het vraagt een bewuste keuze, toewijding en discipline. Het is daarom fijn als de meeste van je gewoonten ook daadwerkelijk zinvolle, goede gewoonten zijn. Je ziet het terug in de resultaten van je onderneming. Verkeerde gewoonten brengen onrust, ontevredenheid en blokkeren je in het krijgen van een tevreden en waardevol leven. Slechte gewoonten werken je tegen. Goede gewoonten ontstaan uit positieve gedachten en dragen bij aan jouw welzijn en dat van anderen op korte en op langere termijn.

Gewoonten veranderen

Gewoonten veranderen is knap lastig. Ga maar eens ’s avonds aan de andere kant van je bed liggen en kijk dan eens hoe je vrouw reageert. Gewoonten zijn vanzelfsprekend geworden en ga maar eens veranderen wat vanzelfsprekend is. De cultuur van een onderneming kan je zien als het geheel van gewoonten die door de leiding en de medewerkers in de loop der jaren zijn opgebouwd en wordt niet meer ter discussie gesteld. De meeste veranderingsprocessen lopen vast op de weerbarstigheid van de gewoonten (cultuur).

Noodzaak om te veranderen

Als je duurzaam wilt groeien en je hebt alles wat er in je vermogen ligt al geprobeerd en het lukt niet, dan zijn het een aantal slechte gewoonten, waarvan je je (nog) niet bewust bent, die de groei belemmeren. Je hebt dan iemand van buiten de organisatie nodig die de juiste vragen stelt en die je bewust maakt van die slechte gewoonten. Als je erkent dat die gewoonten jouw groei belemmeren, dan heb je iemand met veel ervaring nodig om je te helpen nieuwe gewoonten te vormen en de oude los te laten.

Wil je nieuwe goede gewoonten vormen en afscheid nemen van slechte oude gewoonten? Zo ja, dan mail ik je een lijst met 36 gedragingen/gewoonten, die een gunstig effect hebben op het resultaat van jouw onderneming. Je geeft dan aan of dat gedrag aangemoedigd, vanzelfsprekend, als niet belangrijk ervaren of niet op prijs gesteld wordt. Je mailt het ingevulde document aan mij en je krijgt feedback over welk gedrag aanmoediging nodig heeft, waardoor je beter gaat presteren. Tijdens een gesprek gaan we dieper in op oorzaken, gevolgen, gewenste situatie en mogelijke aanpak. Bovendien mail ik je een aantal belangrijke tips hoe je de verandering van een gewoonte aanpakt.

Klik hier om de lijst met 36 gewoonten te ontvangen

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square

Dit is een paragraaf. Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen.

Darts Business Development BV

 

Nico de Vrij

Jan van Ghestellaan 8

3054 CH Rotterdam

Telefoon: 010-4610587

Mobiel: 06-43029853

Mail: info@dartsbusdev.nl

  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle

© 2016 Darts Business Development BV